Een recent onderzoek uitgevoerd door onderzoekers van de Tohoku Universiteit en medewerkers van de Hamamatsu University School of Medicine heeft een verband aangetoond tussen de hoeveelheid schermtijd van één-jarigen en vertragingen in hun ontwikkeling. Deze bevindingen zijn gepubliceerd in het tijdschrift JAMA Pediatrics. Het onderzoek bestudeerde 7.097 moeder-kind paren uit het Tohoku Medical Megabank Project Birth and Three-Generation Cohort Study. De schermtijd werd beoordeeld met behulp van vragenlijsten voor ouders over het gebruik van televisies, tablets, mobiele telefoons en andere apparaten met visuele displays.
De kinderen in het onderzoek waren bijna gelijk verdeeld tussen jongens (51,8%) en meisjes (48,2%). Hun schermtijd werd ingedeeld in categorieën van minder dan één uur (48,5% van de deelnemers), van één tot minder dan twee uur (29,5%), van twee tot minder dan vier uur (17,9%) en vier uur of meer (4,1%). Hun ontwikkeling werd beoordeeld op de leeftijd van twee en vier jaar in vijf domeinen: communicatie, grove motoriek, fijne motoriek, probleemoplossing en persoonlijke en sociale vaardigheden.
Er werd een dosis-responsrelatie gevonden tussen schermtijd op de leeftijd van één jaar en latere ontwikkelingsvertraging. Voor de tweejarige kinderen was verhoogde schermtijd op éénjarige leeftijd geassocieerd met ontwikkelingsvertragingen in alle domeinen behalve grove motoriek. Op de leeftijd van vier jaar was verhoogde schermtijd alleen geassocieerd met vertragingen in de communicatie en probleemoplossing domeinen.
De resultaten suggereren dat het belangrijk is om bij toekomstige discussies over de relatie tussen schermtijd en kinderontwikkeling de domeinen afzonderlijk te beschouwen, aldus Taku Obara, epidemioloog aan de Tohoku Universiteit en corresponderend auteur van het onderzoeksartikel.
De studie werd gemotiveerd door recent bewijs van de Wereldgezondheidsorganisatie en de American Academy of Pediatrics dat suggereert dat slechts een minderheid van de kinderen voldoet aan de richtlijnen voor het beperken van schermtijd. De snelle toename van digitale apparaten en de impact van de COVID-pandemie heeft de schermtijd voor kinderen en adolescenten aanzienlijk verhoogd. Echter, het onderzoek suggereert een associatie, geen causaliteit, tussen schermtijd en ontwikkelingsvertraging.
Lees het artikel op de mobiele website