Als mensen met elkaar een goed gesprek voeren en iemand gaat zijn problemen delen met de andere persoon dan is de andere partij vaak geneigd om met panklare oplossingen te gaan komen. Degene die zijn moeilijkheden deelt is daar vaak helemaal niet bij gebaat.
Het gevolg is dat diegene zich dan weer moet verdedigen en dat je zelfs nog een discussie kan krijgen over de oplossingen die de luisteraar aan degene met de problemen heeft voorgesteld. De omgekeerde wereld eigenlijk, want het ging toch om degene die open kaart speelde?
Psycholoog Marisa Cohen zegt in een artikel op PsychologyToday.com dat het niet handig is om met oplossingen te komen. 'Het dragen van oplossingen kan het probleem minimaliseren', schrijft Cohen. 'Daarnaast neemt het in het voorbeeld van Sarah (een voorbeeld omschreven zoals in deze eerste alinea) niet de frustraties van haar weg. Hij (Jesse) zou actief naar haar moeten luisteren en empathie moeten tonen.'
De validatie is belangrijk in het contact. Dit betekent dat de gevoelens er mogen zijn en erkend worden, dit geeft gevoelens van begrip en is een contactmoment. 'Door de gevoelens te valideren, geef je aan dat hun gevoelens, gedachten of ervaring legitiem zijn', aldus Cohen. 'Zij wil dat Jesse haar gevoelens erkent, door een oplossing voor te dragen slaat hij dat gedeelte over', schrijft de psychologe.
Verwante literatuur: The impact of validating and invalidating responses on emotional reactivity (Shrenk & Fuzzetti, 2011).
Lees het artikel op de mobiele website