We onderschatten nog weleens het effect van onze projectie of cognitieve biassen die onze besluiten of analyserend vermogen beïnvloeden. Jessica Koehler legt op PsychologyToday.com wat volgens haar vier belangrijke cognitieve biassen zijn:
(1) Confirmation bias: We hebben de neiging om informatie te zoeken, interpreteren en onthouden op een manier die onze bestaande overtuigingen of verwachtingen bevestigt. Hierdoor negeren we vaak informatie die tegenstrijdig is.
(2) Anchoring bias: Verwijst naar de neiging van mensen om te veel waarde te hechten aan het eerste stukje informatie dat ze ontvangen (het "anker") bij het nemen van beslissingen, zelfs als dat anker irrelevant is. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer we een product zien met een hoge oorspronkelijke prijs en een lagere kortingsprijs
(3) Status Quo bias: De status quo bias is de neiging van mensen om de huidige situatie of bestaande omstandigheden te verkiezen boven verandering, zelfs wanneer de alternatieven objectief gezien beter of voordeliger kunnen zijn. Dit komt voort uit een voorkeur voor het vertrouwde en de angst voor mogelijke risico's of verliezen die verandering met zich mee kan brengen.
(4) Belief perseverance: Is de neiging van mensen om vast te houden aan hun oorspronkelijke overtuigingen, zelfs wanneer er overtuigend bewijs is dat deze overtuigingen weerlegt. Dit betekent dat, ook al wordt iemand geconfronteerd met feiten of informatie die duidelijk aantonen dat hun standpunt onjuist is, ze toch blijven vasthouden aan hun oorspronkelijke idee.
Koehler geeft diverse tips om deze biassen te voorkomen bij jezelf. Ze adviseert om kritisch te blijven kijken naar jezelf, eventueel gebruik te maken van journaling en om open te staan voor feedback van anderen. Tot slot is het ook verstandig om te focussen op een mindset gericht op groei, waarbij je loslaat 'dat je alles al weet'.
Lees het artikel op de mobiele website