Het is al bekend dat lawaai een negatieve impact kan hebben op de menselijke gezondheid, maar nieuw Zweeds onderzoek, gepubliceerd in Materials (impact factor 4), toont aan dat zelfs 40 decibel aan verkeerslawaai - het typische niveau van achtergrondgeluid in een kantooromgeving of keuken - een nadelig effect heeft op cognitieve prestaties.
'Uniek aan onze studie is dat we een daling in prestatie konden aantonen bij geluidsniveaus zo laag als 40 dB, wat overeenkomt met het reguliere geluidsniveau in een kantooromgeving of keuken,' zegt Leon Müller, doctoraatsstudent aan de afdeling Toegepaste Akoestiek van Chalmers. Het achtergrondgeluid bestond uit twee audiosimulaties van vrachtwagens die op een afstand van tien en vijftig meter voorbijreden.
In recente jaren is de afstand tussen wegen en nieuw gebouwde woningen in Zweedse steden kleiner geworden - een trend die ook internationaal te zien is. Jens Forssén, hoogleraar toegepaste akoestiek aan Chalmers, toonde aan dat dergelijk geluid voornamelijk wordt gegenereerd door zwaar verkeer bij lage snelheden, en moeilijk buiten te sluiten is, zelfs met goed geïsoleerde ramen en gebouwen die voldoen aan alle bouwnormen en richtlijnen voor geluidsisolatie.
'De berekeningen voor verschillende soorten gevels tonen aan dat het moeilijk is om binnen ideale geluidsomgevingen te hebben in de buurt van zwaar verkeer,' zegt Forssén. De onderzoekers zijn het er ook over eens dat de meest effectieve oplossing zou zijn om stedelijke verdichting te vermijden in gebieden waar het verkeerslawaai een te grote impact zou hebben op gezondheid en welzijn.
Lees het artikel op de mobiele website