Wat wordt er in de psychologie bedoeld met het Zeigarnik-effect?

Wat wordt er in de psychologie bedoeld met het Zeigarnik-effect?

Het Zeigarnik-effect is een psychologisch fenomeen dat verklaart waarom mensen de neiging hebben om onafgemaakte of onderbroken taken beter te herinneren dan taken die ze hebben voltooid. Dit effect is vernoemd naar de Russisch-Duitse psycholoog Bluma Zeigarnik, die het in de jaren 1920 ontdekte na observaties in een restaurant.

Bluma Zeigarnik merkte op dat obers beter in staat waren om details van nog niet afgerekende bestellingen te onthouden, maar zodra de bestelling was afgerekend en de taak dus voltooid, vergaten ze de details snel. Dit leidde tot experimenten die deze observaties bevestigden, waarbij taken die werden onderbroken, beter werden herinnerd dan voltooide taken. De theorie suggereert dat onafgemaakte taken een soort psychologische spanning of cognitieve dissonantie veroorzaken, die functioneert als een mentale herinnering aan de taak.

De onderliggende gedachte is dat de aanwezigheid van onafgemaakte taken in ons geheugen ons een ongemakkelijk gevoel geeft, een soort mentale jeuk die pas verdwijnt als de taak voltooid is. Dit mechanisme helpt individuen om taken te voltooien die noodzakelijk zijn voor hun doelen of dagelijkse verantwoordelijkheden. Het effect wordt daarom ook vaak gelinkt aan motivatie; de drang om een taak af te maken zodat de informatie niet langer 'actief' in het geheugen hoeft te worden gehouden.

In de praktijk

In de praktijk wordt het Zeigarnik-effect gebruikt in verschillende toepassingen, zoals in het onderwijs en in de reclame. Leerkrachten kunnen bijvoorbeeld de techniek gebruiken om studenten betrokken te houden door lessen op spannende punten te onderbreken, zodat studenten meer geneigd zijn terug te komen en de stof te herinneren. In reclame worden vergelijkbare technieken gebruikt, zoals cliffhangers in series of advertenties die een verhaal in delen vertellen, om kijkers betrokken te houden.

Toch is het belangrijk om op te merken dat het Zeigarnik-effect niet altijd consistent is in verschillende situaties of bij alle mensen. Factoren zoals de persoonlijke interesse in de taak, de complexiteit ervan, en individuele verschillen in stressgevoeligheid en geheugencapaciteit kunnen invloed hebben op hoe sterk het effect ervaren wordt. Het onderzoek naar het effect blijft doorgaan, waarbij psychologen de diverse implicaties en toepassingen blijven onderzoeken.


Wil je meer artikelen lezen van IndeSpiegel.nl? Volg ons op Facebook Facebook of Twitter.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Net binnen

Neuropsycholoog: '40 procent van de mensen is te moe'

Neuropsycholoog Erik Matser maakt zich al een tijdje hard voor de gevolgen van de mobiele telefoon en de verslaving die daar...

Psychologe vertelt hoe ze te maken kreeg met spousificatie in haar familie

Sarah Michaud is psycholoog. In een podcast met Mentall Illness Happy Hour vertelt ze hoe haar vader haar gebruikte middels s...

Blog | Ik luisterde niet naar mijn lichaam en betaalde er meteen de prijs voor

Zoals ik wel vaker hier heb geschreven ben ik een fervent tennisser. Ik vind het leuk om beter te worden met de sport en denk...

Blog | Film Adolescence kent paar voorbeelden van niet luisteren naar kinderen

De populaire mini-serie Adolescence is een interessante serie. Niet alleen omdat het mooi gefilmd is, maar ook omdat er relat...

Hans Laurentius corrigeert: 'Een zingevingscrisis die wordt opgelost met sprookjes'

Zoals altijd was Hans Laurentius ook in een interview met Giel Beelen weer kritisch, scherp en open. Ze bespraken onder ander...

Lees meer