Wat is de invloed van eet-reclames op je eetgedrag?

Wat is de invloed van eet-reclames op je eetgedrag?

Het is zomer en in de zomer is er altijd een grotere focus op afvallen of gezonder eten. Maar afvallen is niet makkelijk in een wereld waar er veel focus is op eten. Ook tijdens een avondje televisie kijken, is er niet te ontsnappen aan reclames over lekker eten. En wat doen die reclames nu precies? Het doel is om het eten uiteindelijk te verkopen, maar werkt dat ook?

Onderzoekers Jennifer Harris, John Bargh, en Kelly Brownwell van de Yale University deden een onderzoek om beter te begrijpen of voedingsreclames in een televisieprogramma een automatische toename van de snackconsumptie zouden veroorzaken. In het eerste experiment stelden de onderzoekers basisschool kinderen bloot aan een tekenfilm, inclusief reclamespots. Voor het kijken kregen de kinderen een grote schaal kaascrackers en werd hen verteld dat ze konden snacken terwijl ze van de show genoten.

Tekenfilms en komedie shows

Eén testgroep bekeek het programma met reclames die voedselreclames bevatten, en een andere testgroep bekeek de tekenfilm met reclames die geen voedselreclames bevatten. De reclames voor voedingsmiddelen waren reclames die vaak in kinderprogramma's op de televisie te zien waren en die snacks en ontbijtproducten met een slechte voedingswaarde aanprezen.

In het tweede experiment keken volwassenen naar een komedie show die één van de volgende drie testcondities bevatte: reclame voor voedingsmiddelen die snacken promoten, reclame voor voedingsmiddelen die voeding promoten, of geen reclame voor voedingsmiddelen. Na het bekijken van het televisieprogramma brachten de onderzoekers de volwassen deelnemers naar een aparte kamer en vroegen hen om een reeks gezonde en ongezonde snacks te beoordelen en te proeven. De deelnemers kregen te horen dat ze zoveel mochten eten als ze wilden, en daarna verliet de experimentator de kamer.

Voedingsadvertenties lijken automatisch te leiden tot snacken

Uit het onderzoek bleek dat de kinderen 45 procent meer snacks aten wanneer ze werden blootgesteld aan reclame voor voedingsmiddelen. Volwassenen die werden blootgesteld aan reclame voor voedingsmiddelen consumeerden meer van zowel gezonde als ongezonde snacks dan als ze niet bloot werden gesteld aan reclames over voeding. Dus, voor wie wel televisie wilt kijken, maar niet constant geconfronteerd wilt worden met reclames over eten, is misschien een streamingdienst zonder reclames een betere optie.


Wil je meer artikelen lezen van IndeSpiegel.nl? Volg ons op Facebook Facebook of Twitter.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Net binnen

'Als we weten hoe we lijden, dan lijden we veel minder'

Teachings van de onderhand overleden boeddhistische monnik Thich Nath Hanh zijn altijd leerzaam. Zo ook deze. Nath Nanh gaat...

Jan Geurtz soms nog 'bang om verlaten te worden' bij zijn nieuwe liefde

In gesprek met Giel Beelen voor de podcast Kukuru geeft Jan Geurtz aan dat hij met zijn nieuwe liefde, die hij een jaar heeft...

Blog | Had graag wat eerder in mijn leven weer willen gaan tennissen, alhoewel...

Afgelopen oktober ben ik veertig jaar oud geworden. Ik ben er niet blij mee, omdat ik de afgelopen 3,5 veel fysieke problemen...

Jan Geurtz juicht meer scheidingen toe: 'Ik vind dat een goede ontwikkeling'

In de jaren zeventig en tachtig zijn het aantal echtscheidingen explosief gestegen. Sinds 1990 blijft het aantal scheidingen...

'Vermoeidheid heeft vaak te maken met een primitieve reflex die blijft aanstaan'

Jan Bommerez is zich aan het ontwikkelen op nieuw terrein en dat is die van de primitieve reflexen. In een podcast van Kukuru...

Lees meer