Onderzoek toont aan dat een burn-out meer te maken heeft met de cultuur van een werkorganisatie dan met het vermogen van een werknemer om met stress om te gaan. Echter zijn de reacties op een burn-out nu vaak in de vorm van goedbedoelde adviezen en tips voor mentale gezondheidsapp om goed met de burn-out om te gaan.
Hoewel het aanleren van wetenschappelijk onderbouwde strategieën voor stressmanagement aan werknemers nog steeds een zeer waardevol doel is, mits het goed wordt uitgevoerd, zullen zelfs de meest veerkrachtige werknemers uiteindelijk instorten in een ongezonde werkomgeving. Er is nog meer dan genoeg te leren voor werkgevers om goed om te gaan met de burn-outs van hun werknemers of beginnende burn-outs.
Leren en begrijpenstress
Psychology Today schrijfster A.J. Adams zette vijf tips op een rij voor werkgevers om beter om te gaan met burn-outs.
1. Het belangrijkste is kennis. Leer meer over burn-outs; leer wat het is en vooral ook wat het niet is. Wat het vooral niet is, is een excuus of een teken van zwakte, luiheid of een ‘slechte instelling’. Een burn-out is het resultaat van langdurige, onbeheersbare stress op het werk, gekenmerkt door drie verschillende eigenschappen: cynisme, uitputting en verlies van effectiviteit. Het feit is dat je zowel veerkrachtig als gepassioneerd over je werk kunt zijn én onder de juiste omstandigheden toch een burnout kunt krijgen.
2. Begrijp de omstandigheden die bijdragen aan burn-outs bij de werknemers. Verschillende onderzoeken onderzochten de belangrijkste omstandigheden die kunnen bijdragen aan een burn-out. Dit zijn onder andere;
- Overmatige werkdruk
- Functie-eisen die de werkmiddelen overstijgen
- Jongleren van rollen tussen werk en privé
- Giftige organisatieculturen
- Conflicten op de werkplek
- Gebrek aan controle over het werk
- Onduidelijke verwachtingen
- Gebrek aan steun en erkenning
Betere werksfeer
3. Identificeer de specifieke factoren en normen in de werkomgeving die stress en burn-out veroorzaken. Neem vervolgens eventueel moeilijke stappen die nodig zijn om de cultuur van de werkomgeving te veranderen. Dit om het welzijn van de werknemers te ondersteunen en een betere en gezondere sfeer te creëren op de werkvloer.
Dit kan bijvoorbeeld door het gesprek aan te gaan met de leiders van de werkvloer en hun tools te geven om burn-outs beter te begrijpen. Het kan ook door zorgen dat er meer verbinding ontstaat tussen iedereen op de werkvloer. Want, volgens dit onderzoek, is verbinding de sleutel tot het welzijn van werknemers, en er is aangetoond dat sociale steun mensen beschermt tegen burn-out. Meer praten, beter contact of ‘teamuitjes’ kunnen hier grootschalig aan bijdragen.
Een ander onderzoek toont weer aan dat het bevorderen van autonomie bij werknemers een goed middel is om een burn-out te vermijden. Door autonomie van werknemers te bevorderen, waardoor werknemers controle kunnen uitoefenen over wanneer, waar en hoe ze werken, kun je hun kans op een burn-out sterk verkleinen en hun werktevredenheid vergroten.
Werk, privé en ondersteuning
Tot slot zijn er nog twee andere manieren om een betere werksfeer te creëren. Als eerst het bevorderen van pauzes, vakanties en rustmomenten. Voor de pandemie werkten veel werknemers al lange uren en zagen ze vaak af van vakantie. Maar in het het afgelopen jaar is de grens tussen werk en privé volledig weggevaagd en is het nog moeilijker om pauze momenten en werkmomenten gescheiden te houden.
Daarom is het belangrijk dat leiders niet alleen pleiten voor maar ook model staan voor praktijken en beleidslijnen die een scheiding tussen werk en privé mogelijk maken. Ervoor zorgen dat werknemers de mogelijkheid hebben en zich gesteund voelen bij het nemen van weloverwogen pauzes gedurende de dag is al een goede stap.
Als laatst is ondersteuning heel belangrijk. Een onderzoek van Gallup toont zelfs aan dat werknemers die zich gesteund voelen door hun leidinggevende 70 procent minder kans hebben op een burn-out dan werknemers met weinig steun. Luisteren naar de zorgen van de werknemers met empathie en medeleven en zinvolle manieren zoeken om hen weer te motiveren is een goed begin.
In dit artikel staat niet alles om een burn-out te voorkomen bij werknemers voor de werkgevers, maar het zijn goede eerste stappen. Ook is het belangrijk om te onthouden dat het voorkomen en niet uit de hand laten lopen van burn-outs niet alleen de verantwoordelijkheid is van de werknemer, maar ook van het bedrijf. Je kunt immers niet iemand vragen te repareren wat hij niet kapot heeft gemaakt. Het is tijd om te gaan werken op een manier die werkt voor het welzijn. (Foto: Pexels/Fauxels)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties