De lange wachttijden voor mentale gezondheidszorg is al lang een knelpunt. Mensen moeten maanden wachten tot ze ergens terechtkomen, met alle gevolgen van dien. Om te zorgen dat de gevolgen beperkt blijven, presenteerde Lentis een nieuw online programma om de tijd tussen een verwijzing naar, en intake bij Lentis te overbruggen.
Het nieuwe online programma heet ‘Wacht @ctief’ en is tot stand gekomen door een samenwerking tussen Lentis, behandelaren en ervaringswerkers. In Nederland is het de eerste online oplossing vanuit een GGZ-organisatie voor de te lange wachtlijsten in de psychiatrie. In het online programma krijgen wachtenden via allerlei modules handvatten om in de tijd tussen verwijzing en intake aan hun klachten te kunnen werken.
Lees ook
Wacht @ctief
De modules die beschikbaar zijn hebben onder andere te maken met geldproblemen, stress en oefeningen om rustiger te worden. Een persoon kan bijvoorbeeld aangeven dat hij of zij stress ervaart en hier oefeningen voor wil om rustiger te worden. Hij of zij wordt dan doorgestuurd naar betrouwbare video’s over mindfulness of yoga.
In totaal zijn er zes verschillende modules. Waaronder ‘Gezondheid’, waarin tips worden gegeven over een gezonde levensstijl. Of de module ‘Zingeving’, waarin speciaal ruimte en aandacht is voor zin- en levensvragen. Naast de modules is het mogelijk om met ervaringswerkers van Lentis te chatten. Over hoe het met de wachtende gaat. En wat diegene op dat moment zou kunnen helpen.
Ervaringswerkers
Nauw betrokken bij de ontwikkeling van het programma zijn Johannes van der Tempel en Anke Jellema. Beiden werken zij als ervaringswerker voor Lentis, om mensen te helpen op weg naar herstel. Johannes bij de kliniek Wonen in Paddepoel en Anke bij FACT in Groningen centrum.
Zowel van der Tempel als Jellema hadden de tijd van hulp zoeken en wachten tot de hulp er was, veel behoefte aan uitleg delen zij op de website van Lentis. Dit hoefde niet altijd diepgaande gesprekken te zijn met uitleg, maar konden ook al korte tips zijn over hoe je motivatie kunt vinden om uit bed te komen of in beweging te blijven.
En ook weten dat je niet alleen bent helpt enorm, meent Johannes: ‘Toen ik hulp nodig had zocht ik veel naar herkenning en erkenning via websites van lotgenoten. Maar die informatie verliep eendimensionaal. Je mist het toch dat iemand zegt: ik hoor je en ik begrijp je.’ Bovendien spreekt informatie op het internet zichzelf vaak tegen, meent Anke: ‘Je wilt informatie krijgen van mensen die er verstand van hebben.’
Pilotfase
Voor nu is het online programma nog in zijn beginfase. Deze maand wordt er gestart met de pilotfase. 30 deelnemers gaan het programma uitproberen. Een maand later, in april, wordt er gestart met een tweede fase. Daaraan doen honderd wachtenden mee. Als alle resultaten en ervaringen positief uitvallen, is het ook echt de bedoeling om dit online programma te lanceren voor heel Nederland. (Foto: Pexels/Anastasia Shuraeva)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties