Een complimentje geven? We doen het te weinig stelt nieuw onderzoek. Mensen onderschatten namelijk vrijwel in elke situatie wat een compliment met iemand kan doen. Of het nu gaat om vrienden of onbekenden; mensen hebben vaak het idee dat een complimentje geen effect gaat hebben op een persoon, of juist een ongewenst effect, en delen ze daarom niet vaak uit.
Onderzoek
Uit het onderzoek, gedaan door Erica Boothby, Xuan Zhao, and Vanessa K. Bohns, blijkt dat mensen minder complimenten geven dan ze eigenlijk willen. Voor het onderzoek werden proefpersonen verzameld. Aan deze personen werd gevraagd om in te schatten hoe een andere persoon zich zou voelen na het ontvangen van een compliment. Vervolgens werd er aan diezelfde deelnemers gevraagd om een andere persoon daadwerkelijk een compliment te geven.
De antwoorden van de deelnemers werden verzameld en vergeleken. Zo keken de onderzoekers bijvoorbeeld naar hoe de persoon zich daadwerkelijk voelde na het ontvangen van het compliment met hoe de deelnemers zich hadden voorgesteld dat die persoon zich zou voelen. Door het gebruik van hetzelfde experimentele paradigma, zowel met vrienden als met onbekenden, werd er ontdekt dat elke keer weer mensen onderschatten hoe goed hun compliment de ander zou laten voelen.
Onderwaardering
De mensen die een compliment gaven hadden de neiging om te geloven dat de andere persoon niet zoveel plezier aan hun interactie zal beleven als ze in werkelijkheid doen. Ze geloofden eigenlijk dat het geven van een compliment, de ander in een positie zou plaatsen waar hij of zij niet goed zou weten hoe te reageren en ongemakkelijk zou worden. Juist om deze situatie te voorkomen, gaven deze groep personen minder (makkelijk) complimenten.
Het is niet alleen het geven van complimenten dat lijdt onder onderwaardering. Onderzoek toont aan dat mensen ook onderschatten hoezeer de ontvanger dankbaarheid waardeert. In een onderzoek schreven deelnemers dankbrieven waarin ze hun waardering voor iemand uitspraken. De ontvangers van deze brieven werd vervolgens gevraagd hoe zij zich voelden bij het ontvangen ervan.
Toen de onderzoekers de gevoelens van de ontvangers vergeleken met de verwachtingen van de afzenders, ontdekten ze dat de afzenders onderschatten hoe positief de ontvangers zich zouden voelen en overschatten hoe ongemakkelijk ze zich zouden voelen. Ook hier kunnen overdreven pessimistische overtuigingen mensen ervan weerhouden anderen een daad van vriendelijkheid te bewijzen die hun gevoelens van waardering zou verhogen.
Lees ook
Oplossingen
Dit vooroordeel weerhoudt mensen er dus van om een compliment te geven. Hoe kom je hier nu van af? Een manier om dit vooroordeel te overwinnen is om op dezelfde manier naar je complimenten te kijken als de ontvanger, waarbij je je minder richt op hoe competent je ze overbrengt en meer op de warmte die ze uitstralen.
Uit verschillende experimenten is gebleken dat mensen die zich concentreren op de warmte, oprechtheid en vriendelijkheid die hun complimenten uitstralen, meer belangstelling hebben voor het geven van complimenten aan anderen. Als mensen er niet aan herinnerd worden om zich op warmte te concentreren, zijn ze op zichzelf aangewezen, en hun neiging om zich op hun eigen tekortkomingen te concentreren kan hen ervan weerhouden om zoveel complimenten te geven als ze zouden willen.
Stemmingsverhogend effect
Je zou kunnen vrezen dat het positieve effect van deze vriendelijke woorden voortkomt uit hun zeldzaamheid, zodat het te vaak geven van complimenten ze minder oprecht doet lijken. Het onderzoek suggereert dat dit niet het geval is. Hoewel mensen in het experiment verwachtten dat degenen die gedurende een week één compliment per dag kregen, zich elke dag minder positief zouden voelen en de complimenten steeds minder oprecht zouden vinden, bleek dat de complimenten, in tegenstelling tot de verwachtingen, de stemming van de ontvangers elke dag in dezelfde mate opfleurden.
Er is voldoende bewijs dat een ander een hart onder de riem steken, of het nu gaat om het geven van complimenten of het uiten van dankbaarheid, een stemmingsverhogend effect heeft en bijdraagt aan het welzijn. Dit betekent dat iedereen er baat bij heeft - zowel de gevers als de ontvangers. Het creëren van een positieve organisatiecultuur is belangrijk, misschien nu meer dan ooit. Maar vaak houden we ons onnodig in, omdat we niet goed weten wat de werkelijke effecten zijn van onze positieve boodschappen op anderen.
(Foto: Pexels/Mental Health America (MHA))
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties