In Phoenix in de Amerikaanse staat Arizona wordt de strijd tegen de warmte met het jaar moeilijker. In wat de warmste stad van de Verenigde Staten wordt genoemd is airconditioning noodzakelijk om te overleven. De hitte leidt tot doden. In 2020 stierven 323 mensen in Maricopa County, waar Phoenix in ligt, aan de hitte. Dit jaar zijn het er halverwege juli al meer.
Het probleem is dat het 's nachts niet genoeg afkoelt. Dit laat warmteonderzoeker David Sailor van de Universiteit van Arizon aan de NOS weten. Het asfalt, het beton en de daken slaan de hitte op van de dag. Het gevolg is dat het na de nacht weer warmer begint dan de dag ervoor. 'Het wordt heter in de stad', zegt Sailor, 'en dat heeft steeds grotere negatieve gevolgen voor de inwoners.'
De onderzoeker hoopt oplossingen te vinden om het koeler te maken. In een proef is Sailor bezig met weerkaatsend asfalt en meet de temperatuur van het asfalt. '52 graden Celsius. Dat is behoorlijk heet, maar normaal asfalt kan op een hete zomerdag 75 graden worden', klinkt het positief. 'Een gewone asfaltweg reflecteert maar vijf procent van de energie van de zon. Dit oppervlak meer dan 30 procent', licht Sailor toe.
'Als we dit met genoeg wegen doen, en met parkeerplaatsen en daken van gebouwen, kunnen we het oppervlak van de stad tien graden koeler maken. Zo wordt de lucht ook koeler en dat heeft grote invloed op energiegebruik en gebruik van water in de stad', vervolgt hij. Maar, vooral groen zou daar ook bij helpen. Dit kan de temperatuur op een hete dag met zo'n drie tot vijf graden verlagen.
Eerder dit jaar is door onderzoekers de witste verf ooit gemaakt. Als deze verf op daken wordt aangebracht, dan zorgt dit ervoor dat 98 procent van het zonlicht wordt weerkaatst. Om het oppervlak van dit verf was de temperatuur van 4,5 graden lager dan in de omgeving. Het duurt echter wel twee jaar tot de verf, die eerder dit jaar af is gemaakt, op de markt beschikbaar is.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties