Kinderen die in achterstandswijken wonen zien natuur en buitenruimtes als ‘gelukkige plekken’, stelt een nieuwe studie van Dr. Nicola Walshe en Dr. Zoe Moula van de Anglia Ruskin University (ARU).
Aan het onderzoek, gepubliceerd in het tijdschrift Child Indicators Research, deden 91 kinderen van zeven en acht jaar mee. Alle kinderen waren afkomstig uit twee achterstandswijken in Oost-Engeland. Aan de kinderen werd gevraagd om hun gelukkige plek te tekenen.
Het doel van de studie was om de eigen perceptie van welzijn bij kinderen te onderzoeken, aangezien de al bestaande onderzoeken vooral waren gericht op volwassenen. Dit ondanks een consensus dat de perspectieven van kinderen aanzienlijk verschillen van die van volwassenen.
Gelukkige plek
Meer dan de helft van de kinderen maakte tekeningen met aspecten van de natuur en buitenruimtes, zoals bomen, gras, parken, tuinen, meren, rivieren, buitenspeelplaatsen, regenbogen of zonlicht. Met name bomen werden door een derde van de kinderen getekend.
Uit het onderzoek bleek echter dat de natuurelementen vooral op de achtergrond van de tekeningen voorkwamen. Andere aspecten van welzijn, zoals een gevoel van veiligheid, positieve relaties met familie en vrienden, en de behoefte aan liefde en geluk, kwamen duidelijker naar voren in de tekeningen.
Het veldwerk voor de studie vond plaats een week voor de eerste COVID-19 lockdown in Engeland, in maart 2020, en op de vraag welke elementen ze weg zouden willen houden van hun gelukkige plek, noemden veertien van de kinderen specifiek het coronavirus.
Natuur als aspect van welzijn
‘We identificeerden indicatoren van welzijn die expliciet werden gemaakt in de tekeningen van kinderen, zoals de behoefte aan veiligheid, geluk en positieve relaties. Interessant is dat de voorstellingen van de natuur vooral op de achtergrond bestaan en zelden de hoofdfocus van de tekeningen vormden’, legt co-auteur Dr Walshe uit.
De tekeningen beeldden de natuur en de ruimte ruimte af als aspecten van welzijn. Zo bevordert de mogelijkheid om buiten te spelen het fysieke welzijn, terwijl de mogelijkheid om rustig te blijven en de schoonheid van de natuur te waarderen in verband kan worden gebracht met emotionele of mentale gezondheid.
De basis
Uit eerdere onderzoeken is gebleken dat rijkdom van invloed is op de toegang tot natuur, waarbij kinderen die in achterstandswijken wonen aanzienlijk minder kans hebben op toegang tot groene ruimten en buitenspeelplaatsen. Het onderzoek van Walshe en Moula suggereert dat natuur en open ruimten aan de basis liggen van het welbevinden van deze kinderen.
De onderzoekers vinden daarom ook dat het expliciet maken van de natuur en het herstellen van de onderlinge verbondenheid tussen kunst en natuur een belangrijke prioriteit zou moeten zijn voor onderzoek om het welzijn van kinderen te helpen verbeteren. (Foto: Pexels/Helena Lopes)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties