In eerdere stukken op InDeSpiegel beschreven we al hoe enkele grote denkers van weleer kritisch waren op de moderne mens. De mens raakt steeds meer in de ban van sociale validatie en recent onderzoek lijkt deze filosofische gedachte te bevestigen. Uit onderzoek blijkt dat sociale media onze herinneringen aan een gebeurtenis manipuleren - wat zowel positief als negatief kan uitpakken.
Eens in de zoveel tijd kan een sociaal medium je een 'herinnering' sturen. Je krijgt dan een melding van iets wat je een tijdje terug hebt gedaan. Deze pushmelding van een sociale medium kan onbewust je eigen, private herinnering aan deze gebeurtenis veranderen. Stel je hebt een foto geplaatst en deze foto krijgt weinig 'likes' dan kan dit je mening over deze herinnering doen veranderen. Uit onderzoek blijkt dat mensen hun herinneringen en belevingen te veel laten beïnvloeden door de respons op sociale media platforms.
Wanneer men weinig 'likes' - of juist heel veel 'likes' - heeft ontvangen bij een bericht kan dit je mening doen veranderingen over de gebeurtenis. Onderzoekers zagen hierdoor de enorme kracht van sociale media; mensen lijken emotioneel afhankelijk te worden van de validatie die zij krijgen van sociale media.
De deelnemers waren zich ervan bewust dat dit gebeurt, maar zeiden dat het moeilijk was om te breken met wat wordt beschreven als de 'validatie-economie'. Hoewel deelnemers erkenden dat hun herinneringen persoonlijk waren en niet beïnvloed zouden mogen worden door sociale netwerken, ontdekten sommigen toch dat ze anders over een evenement dachten vanwege de reactie op sociale media. Zoals een deelnemer opmerkte: 'Je merkt dat je, ondanks je eigen herinneringen, om het aantal likes geeft.'
Het onderzoek toont aan hoeveel invloed sociale media over ons hebben. We zijn sluipenderwijs steeds afhankelijker geworden van sociale media. Als we namelijk niet meer vertrouwen op onze eigen herinneringen, dan laat het des te meer zien hoe bepalend en invloedrijk deze sociale platformen zijn. (Foto: Thomas Ulrich/Pixabay)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties