Doorgaans gaat het in Brazilië over de ontbossing van de Amazone, maar ook de Cerrado - een savanne in het middenwesten - verliest terrein. Onderzoek heeft uitgewezen dat diverse multinationals kip verkopen van dieren die gevoed zijn met soja dat is gewonnen door bomen te kappen in de Cerrado.
Bedrijven als Tesco, Lidl, Asda, McDonald’s en Nando’s kopen hun kip in bij Cargill. Dit bedrijf is gelinkt aan de soja dat gebruikt is om kippen vet te mesten. Indirect nuttigen Europeanen producten van deze bedrijven en dragen daarbij onbewust bij aan verdere ontbossing van de Cerrado.
Campagnevoerder Chris Packham laat aan het Britse The Guardian weten dat er meer bewustwording nodig is bij de consument, in dit geval Britten. 'We moeten wakker worden en constateren dat we producten kopen in de Britse supermarkten die zoveel schade aan de natuur veroorzaken. Dit is een perfect voorbeeld daarvan.'
De Braziliaanse boeren verbranden bomen in de Cerrado om zo land te winnen waar ze soja kunnen verbouwen. Dit soja wordt op grote schaal gebruikt door Cargill om kippen vet te mesten, zodat het vlees uiteindelijk naar Europa en Groot-Brittannië vervoerd kan worden.
De ontbossing is al ver heen, tussen 50 en 80 procent van de oorspronkelijke grootte is al verbrand en nu in handen van de boeren. (foto: Agência Brasil, Wiki Commons)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties